Podělím se s tebou o jeden příběh ze života.
Byla jednou jedna šikovná podnikatelka. Měla skvěle vymyšlenou značku a chtěla si udělat web. Nákupu domény ani tvorbě webu nerozuměla, a tak vše kolem toho svěřila jednomu chlapíkovi. Chlapík doménu (stejnou jako název značky) nakoupil. Web udělali. Po čase chtěla paní svěřit správu webu jinému chlapíkovi, ale ten první se naštval. A jelikož byla doména i hosting prvního chlapíka, ten druhý se k obsahu webu neměl šanci dostat. Paní neměla žádný přístup ani práva ke „svému webu a ke své doméně“, nebylo to ani smluvně ošetřeno.
Chtělo by se ti investovat v takové chvíli do webu znovu čas i peníze, a ještě vymýšlet novou smysluplnou doménu? Nebo snad platit právníka?
A tak pro tebe mám 7 dobrých rad, jak si svoji doménu ohlídat.
Pokud se na nákup domény a tvorbu webu teprve chystáš, doporučuji tento postup:
- Velmi pečlivě zvaž název značky a podle ní vyber název domény (www.sempatrinazevdomeny.cz). Pokud si nejsi jistá, co je ZNAČKA, můžeme to spolu konzultovat. Vyhneš se tak slepým uličkám, které by tě v budoucnu mohly přinutit název značky přejmenovat. S tvorbou funkčních značek mám zkušenosti.
- Doménu nakup u důvěryhodného prodejce (já doporučuji cesky-hosting.cz, activ24.cz nebo forpsi.cz), porovnej si podmínky a vyber vítěze. Ano, ceny se liší.
- Pokud v podnikání neplánuješ překročit pomyslné hranice ČR, pak doporučuji zvolit koncovku .cz.
- Pokud uvažuješ nebo již víš, že budeš prodávat v zahraničí a oslovovat zákazníky i mimo ČR, registruj si i doménu .com nebo jinou vhodnou mezinárodní koncovku, případně registruj více názvů značky s více tvary a koncovkami (např. odvaznezeny.cz, odvaznezeny.com, odvazne-zeny.cz). Někdy se vyplatí registrovat tvary s překlepy. Pokud ti byznys dobře poroste, bude se to později hodit. Jestli nevíš k čemu, klidně mi zavolejte, probereme to.
- Chceš se rovnou pustit i do realizace webu? V tom případě kromě domény nakup i webhosting (doporučuji na to cesky-hosting.cz nebo activ24.cz), pokud si nevíš rady s velikostí hostingu, klidně mi napiš nebo zavolejte, ráda poradím.
- Při registraci domény a hostingu nezapomeň správně vyplnit registrační údaje – majitel domény a hostingu je ta důležitá věc. Technický kontakt se může lišit, ale MAJITELEM BUĎ TY!
- Pokud ti doménu a hosting zřizuje druhá osoba (třeba budoucí webmaster), domluv si předem!, že majitelem domény budeš ty! Hosting je také fajn mít pod kontrolou, ale to zcela nejdůležitější je doména. Na té se případně dá postavit i web zcela nový.
Pokud se chceš vyhnout nedorozumění, rozhodně si předem ujasni, kdo je majitelem webu po jeho předání a zveřejnění.
Pokud už ti doménu někdo druhý koupil
a ty si nejsi jistá, kdo je vlastníkem, jednoduše si to můžeš zkontrolovat přes poskytovatele domén. Máš-li koncovku .cz, můžeš mrknout na https://www.nic.cz/ . Zadáš název domény do vyhledávacího řádku a po jejím vyhledání můžeš zkontrolovat údaje registrátora a majitele.
Já jsem se svými klientkami domluvená tak, že si domény i hosting platí a samy a jsou tedy majitelkami domén a hostingů. Můj úkol je, starat se o všechny technické záležitosti a kontrolovat, že web běží tak, jak má.
Takže milá Odvážná ženo, nezapomeň, že mít vlastnictví domény pod kontrolou, není zbytečnost a ušetří ti to spoustu starostí v budoucnu.
Jestli si na tento proces sama netroufáš, jsem tu pro tebe, zavolej nebo napiš! 😊
BTW Jsi si jistá, že vlastníš i “svoje” logo? Nebo ho vlastní grafik, který ho vytvořil a ty ho jen smíš používat? Další zapeklitá otázka, co? O tom zase příště.

Další dávka marketingu
Marketingové minimum
Na co nezapomenout v začátcích propagace (i později)
Užitečný obsah webu pro všechny komunikační typy
Co je užitečný obsah webu?
Dávka Odvážných příběhů
Víra nečiní věci snažšími, ale možnými
Příběh Nadi Krucké
Jak se vozí byznys z dovolené
Příběh Veroniky Čáslavové